BBC فارسی و انتخابات ایران

به یاد او که...

 این نوشتار برگرفته از مطالب سایت الف، نشریه اینترنتی مبین و نکاتی از جانب بنده در مورد تلویزیون فارسی بی بی سی است که از خوانندگان تقاضا دارم بدون در نظر گرفتن رویه من در وبلاگ و سابقه انگلستان، در مورد ماجرا به طور بی طرفانه قضاوت کنند. درود.

(این بخش پس از انتخابات نوشته شده:) بودجه سرویس بی.بی.سی در داخل انگلستان از پرداخت سالیانه برای 'مجوز تلویزیون' توسط شهروندان آن کشور تأمین می شود. اما بودجه بی.بی.سی فارسی که زیر مجموعه سرویس جهانی بی.بی.سی (BBC WORLD SERVICE) است، در ردیف بودجه مستقیم دستگاه های اطلاعاتی (زیر مجموعه بودجه وزارت امور خارجه انگلستان) می باشد.

لُرد ریث، مؤسس بی.بی.سی در سال 1926 خطاب به اصحاب قدرت می گوید: "شما می توانید به ما اعتماد کنید زیرا می دانید که چندان بی طرف نیستیم!" مدیر عامل سرویس جهانی بی.بی.سی در زمان راه اندازی بی.بی.سی فارسی (نایجل چپمن)، در خصوص لزوم این شبکه می گوید: "ما باید در مورد نحوه مصرف و استفاده مردم از خبر واقع بین باشیم. ارائه ندادن خدمات تلویزیونی برای مخاطبان فارسی و عرب زبان نظیر بسته بودن دست ما در جنگ برای افکار عمومی می باشد". قابل توجه است که این رسانه به زبانهای دیگری همچون اسپانیایی، پرتغالی، فرانسوی، چینی، و ژاپنی، که قطعاً مخاطب بیشتری دارند، سرویس تلویزیونی ارائه ننموده، اما برای فارس ها و عرب زبانان به چنین سرمایه گزاری اهتمام می ورزد.

بی.بی.سی با تخصص و تبحر در جنگ روانی، و با به کار گیری مبانی کاربردی روانشناسی، مقاصد خویش را در خبر رسانی گزینشی اخبار منعکس شده، انتخاب هدفمند کارشناسان میهمان و تحلیل گران خبر، و طرح شبهات در بین اخبار، به مخاطبان خود القا می کند. این امر تا به آن اندازه با ظرافت و کارشناسی شده انجام می شود، که استفاده از عبارت "هیپنوتیزم شده" در مورد مخاطبانِ مستمر بی.بی.سی چندان اغراق آمیز نیست، و در اغلب موارد این امر را با وجهه ای بی طرفانه و مستقل انجام می دهد.

نگاه داری مداوم این وجهه بی طرف برای مخاطبانِ مستمر خود، موجب شده تا رسانه هایی همچون صدای آمریکا که تاکنون به طور بی پروا علیه نظام جمهوری اسلامی به تبلیغ پرداخته اند، برای جذب مخاطب به تکاپو افتاده و در رقابت صریح با بی.بی.سی، هر چند ناموفق، به القای وجهه ای بی طرفانه و عادلانه بپردازند. به عنوان مثال در وقایع پیرامون انتخابات اخیر عدم بی طرفی بی.بی.سی برای بسیاری از مخاطبانش مبرهن شد. برای ترمیم وجهه در این سری از مخاطبان، بی.بی.سی اخیراً ادعا داشته که در زمان انقلاب اسلامی در ایران، متّهم به طرفداری از تغییر رژیم شاهنشاهی بوده است! این ادعا از همان رسانه ای است که دستور شروع عملیات آژاکس در کودتای سال 1332 علیه دولت دکتر مصدق را با اعلام رمز عملیات در شبکه رادیویی فارسی خود به اغتشاش گران و دست اندرکاران کودتا ابلاغ کرد. محمد رضا شاه تنها پس از شنیدن این پیام از رادیو بی.بی.سی فرمان عزل مصدق و نصب زاهدی به نخست وزیری را امضاء کرد!

به یاد می آورم حدود سه سال پیش برنامه چالشی
BBC Hard Talk در خواست مصاحبه ای با آیت الله هادوی تهرانی ارائه داد. آن زمان ایشان جهت ایراد سخنرانی در چند گردهمایی فرهنگی و علمی به انگلستان دعوت شده بودند. تهیه کننده این برنامه بی.بی.سی طی جلسه ای با اینجانب (به عنوان مسئول هماهنگی برنامه از طرف آیت الله هادوی)، سؤالات طراحی شده و حدود موضوعاتی که قرار بود در برنامه بحث شود را ارائه داد، که روال متداول این مصاحبه ها می باشد. اما با آغاز برنامه و اجرای آن مسیر دیگری طی شد، و شاهد آن بودیم که موضوع و سؤالات مطروحه با آنچه به ما ارائه داده شده، بسیار متفاوت بود! با این حرکت غیر اخلاقی، هدف غافل گیری و جنگ روانی علیه ما را دنبال می کردند، تا احتمال پیروزی خود را در آن میدان افزایش دهند.

در واقعه اخیر هجوم رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع غزه، بی.بی.سی به شدت به خبرنگاری جانبدارانه به نفع اسرائیل می پرداخت که مردم و حتی برخی نمایندگان مجلس انگلستان (نمایندگان حزب مخالف دولت) اعتراضات شدید الحنی به بی.بی.سی داشتند. روزنامه نیویورک‌تایمز در این مورد نوشت: "در طول 80 سال گذشته که بی.بی.سی مخاطبان زیادی در داخل و خارج انگلیس داشته است، به ندرت به شدت روزهای اخیر مورد خشم مردم قرار گرفته، که حاصل تصمیم این شبکه خبری در امتناع از پخش برنامه درخواست امدادگران از مردم جهت کمک به مردم غزه می باشد". دان فاستر، یکی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس از حزب لیبرال دمکرات نیز اقدام بی.‌بی‌.سی را شرم‌آور توصیف کرد. همچنین جان سنتامو، یکی از رهبران کلیسای انگلیکن انگلیس بی.‌بی.‌سی را به جانبداری از رژیم صهیونیستی و زیر پا گذاشتن اصل بی طرفی رسانه‌ها متهم کرد. همزمان بی.بی.سی خبرهای متعددی منتشر می کرد که ما متهم به خبرنگاری جانبدارانه علیه اسرائیل هستیم!

مشارکت 85 در صدی در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری پیروزی شگرفی برای ملت آگاه ایران بود، و می توانست افق های جدیدی از اقتدار در منطقه و دنیا فرا روی ما بگشاید. چنین دستاورد بزرگی قابلیت آن داشت که در مذاکرات هسته ای، مجامع بین المللی، مناسبات دیپلماتیک، روشنگری برای افکار عمومی دنیا، و حتی در صحنه های علمی و آکادمیک، برگ برنده ای برای ملت شریف ایران باشد. ادعاهای مبهم تقلب که تا به حال با هیچ ادله مصداقی و مستدل اثبات نشده است، و اتفاقات متعاقب آن، این فرصت های طلایی ملت ایران را مخدوش کرد، و هیزمی شد در آتش جنگ روانی رسانه هایی همچون بی.بی.سی، که چنین سوژه برای خبرسازی و رسیدن به اهدافشان را فقط در خواب می دیدند! جا دارد کلام گوهر بار امام راحل (ره) را به یاد آوریم که فرمودند هر وقت دیدید دشمنان اسلام از مواضع و عملکرد شما حمایت می‌کنند در کار خود شک کنید.


به نقل از سایت
alef.ir

 

 (این قسمت توسط بنده و قبل از برگزاری انتخابات نوشته شده:) این روزها برنامه های متنوع و جذابی در بخش فارسی تلویزیون ‌‌‌BBC پخش می شود که از دیدگاه های مختلف قابل بررسی است.

با نزدیک شدن به روزهای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این شبکه انگلیسی با طراحی بخش های مختلف از جمله میز انتخابات-نوبت شما-خبرنگاران و ... قصد دارد با مخاطب قرار دادن ایرانیان داخل و خارج نقش به ظاهر واسطه ای را در واگویی اخبار داخلی و خارجی یا تجمیع افراد و برگزاری پرسش و پاسخ در زمینه انتخابات -و در حال حاضر شرکت کردن یا نکردن در آن- ایفا کند.

آیا باید (یا بهتر است) در انتخابات شرکت کنیم یا نه؟ این سوال امروز این شبکه است.

و اما چند نکته:

 

  1. مراجعان و مخاطبان اصلی این شبکه سه دسته اند: مخالفان نظام جمهوری اسلامی، مخالفان احمدی نژاد یا موافقان کاندیدایی دیگر که حدود ۹۰ درصد را تشکیل می دهند و چند نفر که برای دفاع از رهبر و نظام با این برنامه تماس می گیرند.
  2. این برنامه سعی خود را در بی طرف نشان دادن خود به کار می گیرد و به ظاهر نیز در این امر موفق است. یک سیاست کلی در ‌‌‌‌‌‌‌‌BBC اعلام بی طرفی در مواضع و سعی در نقل قول سخنان و اظهارات در خبرها و سخنان کارشناسان و افراد حقیقی و حقوقی است. این سیاست از آن جا ناشی می شود که؛راست بگو تا مورد اعتماد شوی؛. این می تواند یک راه همیشگی یا خود یک سیاست پیچیده شود تا با کسب اعتماد مخاطب در زمان لازم با ارسال پیامی که منافع انگلیس یا آمریکا را تامین می کند به مطلوب دست یابد. مثال این را در جریان غزه و عدم پخش آگهی برای مردم این منطقه شاهد بودیم که پس از افشای این خبر شبکه به راه افتاد تا با اعزام خبرنگار آخرین وضعیت غزه را در یک مستند تاثیر گذار (که به راستی نیز چنین بود) به نمایش گذارد. در جریان انتخابات ایران هم ارائه رسوایی های مالی در انگلیس و بحران اقتصادی در آمریکا و یا انتقاد از سیاست های این دو کشور می تواند به جذب اعتماد مخاطب ایرانی کمک کند.
  3.  و اما در پس تمام این موضوعات اجتناب بسیاری از مردم (بهخصوص طیف مذهبی) از این نوع شبکه های به ظاهر ضد رژیم است که اتفاقاْ همین بخش مردم نقش مهمی در نتیجه انتخابات دارند و غایت امر عملاْ به پیش بینی های اشتباه (به خصوص در دوره قبل که البته تنها صدای این شبکه قابل دسترسی بود) این شبکه منتهی می شود.
  4. این روزها بحثی درباره حضور یا عدم حضور دراین شبه مطرح شده که به ظاهر تشریک عقاید به حساب می آید ودر حقیقت نماینده طیف خاصی از جامعه است و بحث روز ایران. طرح این بحث از نظر روانشناسی باعث القاء اهمیت این موضوع وایجاد یک گزینه به نام رای ندادن در ذهن افرادی که حتی به آن فکرنکرده اند می باشد. به نظرمی رسد جناح مخالف با تغییر سیاست مداخله مستقیم حال درصدد به اصطلاح روشن سازی افکار عمومی در جهت شناخت بیشتر ازراه کارهای مقابله با رژیم برآمده است. طرح بحث شرکت یا عدم شرکت به نوعی انتخابات در ایران را با یک چالش ناگریز مواجه میکند چراکه چنین بحثی در خود انگلیس یا آمریکا اصلاْموضوعیت ندارد و طرح نمی شود.
  5. به نظر می رسد تنویری اساسی در باره سیاست جدید این گونه شبکه ها (که به نظر بسیار باهوش تراز شبکه هایی مثل صدای آمریکا که به مخالفت مستقیم با نظام پرداخته و شبیه به رسانه ملی ایران-که البته سیاست رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران یک سیاست واکنشی در قبال آن ها بوده- خود را ازهیبت یک رسانه خارج کرده است) در محافل عمومی و خصوصی ضروری است و قطعاْ در سال های پیش رو با هجومی نرم از سوی این گونه رسانه ها روبرو خواهیم بود.
  6. در برنامه های انتخاباتی همراه با تحلیل رویداد های ایران که به کمک آقای صبا و برزین اجرا می شود جهت گفتاری ضد احمدی نژاد دارد به طوریکه اقدامات او را تقبیح می کنند (مثلاْ افشای عمل غیر قانونی همسر آقای موسوی را) و در گزارش خود از مناظره هم آخرین چیزی که در تصویر می بینیم صدای دختری است که می گوید: احمدی بای بای- و می دانیم که در زبان و مفهوم تصویر آن چیزی که بیشتر در یاد می ماند و تاثیر می گذارد پایان آن است (که در فیلم های سینمایی از آن به عنوان پایان بندی یاد می شود)

برای دریافت اطلاعات بیشتردر مورد این شبکه به پیون های زیر مراجعه نمایید:

http://omidhabibinia.wordpress.com/2009/01/31/bbc-ptv-review-part1/

 

 

BBCفارسی به شکلی زیرین و عمیق تلاش می‌کند تا ساختار و قداست نظام اسلامی را نشانهبگیرد. این شبکه ضمن تلاش برای مو ج‌سازی منفی علیه دستگاه‌های نظارتی کشور، جاانداختن این محور القایی را دنبال می‌کند که با وجود شورای نگهبان و تائید اینکاندیدا مردم هرگز نخواهند توانست رئیس جمهور مطلوبشان را انتخاب کنند. شبکه فارسیزبان BBC به ظاهر با تحلیل شعارهای تبلیغات انتخاباتی کاندیدا ها سعی نموده بهتخریب آنها بپردازد. (به تصاویر جداول شماره 1 و 2 و 3 مراجعه کنید)

 

 1

 

 

 

3

 

4

 

 4 نمودار مذکور نمایانگر رویکرد شبکه BBC فارسی بهکاندیداهای اصلی انتخابات ایران طی دو ماه و نیم قبل از برگزاری انتخابات است و باتوجه به نمودارهای ذکر شده به نظر می رسد شعارهای بی‌طرفی مسئولین این شبکه، ادعاییبیش برای فریب افکار عمومی نیست، البته خبرها، گزارش‌ها و برنامه های تخریبی اینشبکه پس از انتخابات بیشتر هم شده است که به خوبی نشان داد BBC بازوی تبلیغاتیحکومت بریتانیا است.
همانگونه که مطرح شد در مدل انتخاباتی موسوی، آثاری ازتقلید مدل انتخاباتی اوباما در سال 2008 کاملاً مشهود است، مدلی که برای حرکتانتخاباتی ایشان تعریف گردیده است، ضمن داشتن حمایت رسانه های خارجی دارای کمیتهتولید محتوا با 22 کارگروه می باشد. در این کمیته محتوایی کارگروه‌ها، عمده ترین وبرجسته ترین گروههای اجتماعی را مورد بررسی قرار داده اند.
معلمان، دانش آموزان،دانشجویان، اقوام، اقلیت های مذهبی، جوانان، زنان، بیکاران، بازنشستگان، حاشیهنشینان، کاربران اینترنت، بسیجیان و ایثارگران، کمک‌های خارجی، آسیب های اجتماعی،فرهنگ، مسائل اقتصادی کلان و ورزش.
هدف هر یک از کارگروه‌ها تهیه بحث‌های (debates) اصلی مورد مسئله در گروه بود که از این رو 5 زمینه برای بررسی موردمطالعه قرار گرفت:
1
) دوران نخست وزیری میرحسین موسوی
2
)دوران اصلاحات
3
)دوران دولت نهم با تأکید بر ناکارآمدی ها
4)مطالبات هر یک از این گروه‌ها
5)شعارها و برنامه های کاندیدا

برنامه ریزی به گونه ای بود که هر آنچه به‌عنوانمحتوا در 5 زمینه و گروه‌های مورد اشاره تهیه و تولید می شد، در سایت های کلمه،قلم... و روزنامه هایی مانند اندیشه نو، یاس نو و رسانه های نام برده، انتشاریابند. همچنین تهیه یک میلیون بروشور با عنوان "بیست و دو کلمه" حرف حساب با تیتراژمیلیونی، استفاده ازارتباطات کلامی وغیرکلامی مانند نماد رنگ سبز، نماد V بااستفاده ازانگشتان دست ونماد کلامی، تهیه محتوا برای استفاده در جزوه آموزشی باتیتراژ صدها هزارتایی، استفاده از CD و DVD برای انتشار مطالب محتوایی تولید شده،ساخت فیلم آموزشی، تهیه شعار برای پیام های کوتاه SMS به‌عنوان پیامهای کوتاهتبلیغاتی، ارائه پیشنهادات به موسوی از طریق پیام کوتاه و بروشورهای چاپ شده با جایخالی و ابزارهای فن آوری اطلاعات و تهیه جزوات ارائه تحلیل هایی از عملکرد دولت ازجمله ویژگی هایی بود که مورد توجه و امعان نظر قرار گرفته است.
اما آنچه در اینمدل انتخاباتی دیده شده بود، مراحل مختلف کار بود. در مرحله دوم از هر شهر یک نفربه نمایندگی به تهران دعوت و زیر نظر مدرس خاص تربیت می شدند. در این مرحلهداوطلبان برای آموزش در 3 گروه تخصصی (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی) تحت آموزش اساتیددانشگاهی تعیین شده قرار می گرفتند. در پایان مرحله دوم، افراد بعد از دیدن آموزشعنوان مدرس را احراز می‌کردند و با استفاده از آموخته های اساتید و جزوات محتواییبه آموزش تربیت سفیران می پرداختند.        
در مرحله سوم از این مدل، افراد آموزش دیدهبه‌عنوان سفیران نقش خود را ایفا می کنند. سفیران بعد از طی کردن چندین جلسه آموزشیبا استفاده از جزوات آموزشی و CDهای تهیه شده مطالب و داده های لازم، به امر آموزشفنون مذاکره، خطابه و جدل و فعالیت‌های ناشی از آموزش بپردازند.
مأموریت سفیران،به‌عنوان نمایندگان موسوی وارد شدن به جامعه و حضور در مکان‌های عمومی مانند: مترو،پاساژها، اتوبوس، پارک ها و میادین و انجام فعالیت انتخاباتی و مباحثه بااقشارمختلف مردم بود. از آنجا که جزوات ارائه شده در جلسات آموزشی حاوی اطلاعاتی از 22 قشر مختلف جامعه بود، توان رویارویی سفیران آموزش دیده در مدل انتخاباتی را بالامی برد و هدف تعیین شده در این آموزش رسیدن به 30 هزار نفر سفیر در کشور بود.
ازجمله حضور سفیران در تهران، می توان به تجمع سفیران در خیابان ولیعصرتهران با دردست داشتن نماد سبز و انجام مباحثه با مردم و حضور درشغل راننده تاکسی و یامسافرکش‌های شخصی اشاره کرد. برخی از سفیران به‌عنوان راننده تاکسی یا مسافرکش‌هایشخصی در موقع جابه‌جایی مردم بوسیله اتومبیل های خود به مباحثه می پرداختند.
ازجمله موارد دیگر این مدل کمیته نوجوانان با نام "نسیم" بود که این کمیته در هر شهراز 7 نفر تشکیل شده بود که وظیفه شناسایی نیروهای داوطلب را به‌منظور تربیت سفیر بهعهده داشت.
استفاده از تلفن، موبایل در شبکه های اجتماعی نوع دیگری از برنامهریزی بود، به‌طوری که هر فرد به‌صورت تصادفی در هر روز با 10 شماره تماس می گرفت و

/ 9 نظر / 12 بازدید
حسین

با سلام دوست عزیز چنانچه مایل به تبادل لینک با سایت ما هستید لطفا وبلاگ epctech.blogsky.com را با عنوان بزرگترین سایت دانلود و ترفند و همچنین سایت 123softiran.com را با عنوان بزرگترین سایت خرید نرم افزار به صورت آن لاین لینک کنید و در قسمت نظرات وبلاگ و یا ایمیل من اطلاع دهید که با چه نامی دوست دارید لینک شوید

سعید

سلام آقا مهدی خسته نباشی برادر من [گل][لبخند]

آ.ا.م

سلام جناب دکتر...عیدتون مبارک.... 1926 اگر چندان بی طرف نبودن الان که دیگه اصلا بی طرف نیستن... فرانسوی ها هیچ وقت سرنوشت کشورشون رو دست بیگانه نمی دن...همیشه سعی کردن استعمارگر باشن تا مستعمره...واسه همین هم بی بی سی اونجا نمی تونست رونق پیدا کنه... ولی بر عکس تو ایران....بهترین بازار شنیداریه براشون همین جاست...متاسفم که خواسته یا ناخواسته داریم مستعمره میشیم برای اجانب...گوش به فرمانشون... همین الان دور و برم کم نیستن آدمایی که اگر از طرف بی بی سی بهشون حکم جهاد داده بشه حاضرن جونشون رو هم بدن...واقعا تاسف آوره...نتیجه آموزشهای نماز جمعه بی بی سی رو هم که دیدیم....آخه یه شبه مگه با تبلیغات اینجوری میشه کسی رو نماز خون (اونم نماز جمعه)کرد؟ زن و مرد تو یه صف...جلوتر از حتی امام جمعه...لاک زده...مو بیرون...نماز خونهای با کفش...قبله ای در کار نبود..هر کس هر وری دلش خواست ایستاد و نماز خوند......واقعا چی داره به سرمون میاد؟

سبحان

سلام آقا مهدی عيدت مبارك باشه [بغل][پلک][گل][قلب]

لطفا نظرتون رو درباره صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم عنوان کنید.... باید تحلیل جالبی باشه.

سلام چون جوانید برایتان می نویسم و آنهم فقط یکبار که در خانه اگر کس است یک حرف بس است .میگن اشتباهات علما مهمتر از اشتباهات مردم عادی است و گناهان صغیره علما برای آنان کبیره محسوب میشه. به نظرم حرف درستی است به همین قیاس فردی دانشگاه رفته آنهم دانشگاهی دهان پرکن و تا مقطع دکترا حداقل باید ذهنی آکادمیک داشته باشه یعنی روشهائی برای شناختن سره از ناسره و ادعا از حقیقت روشهائی مثل جستجوی سایتها دیدن و با دقت گوش دادن و پیگیری وعده هاو...یعنی استفاده از روشهای اصطلاحا تجربی. و اگر هنوز در ابتدائی ترین روشهای تمیز بین سره از ناسره اینقدر ضعیف هستید به دانشگاهی هم که به شما مدرک داده باید شک کرد چه اولین قدم یک محیط آموزشی-پژوهشی ایجاد تغییر در ذهن برای دستیابی به روشهای جستجوی حقیقت است نه تزریق ظاهرا حقایق به ذهن و شما چگونه دانشجوئی بودید و هستید و اندیشیدن و تفحص کجای زندگی شماست؟ واقعا آیا دانایان با نادانان برابرند؟ و دانایان آنهائی نیستند که به اندک دانسته هایشان و البته مدارکشان می نازند دانایان واقعی آنهائی هستند که روشهای دسترسی به دانستن را می دانند؟والسلام

بی نام

پدر بزرگم برام تعریف کرده بود که قبل از انقلاب به خاطر فضای بسته و یکطرفه رسانه های شاه اخبار رو از بی بی سی دریافت می کردند. شاه و طرفداراش همین اتهامات شما رو به بی بی سی نسبت می دادن. خداییش نکنه انقلاب ایران و آمدن خمینی کار انگلیس ها بوده؟؟؟؟[متفکر]

سعید منصوری

با سلام آقا مهدی عزیز یه فایل فشرده گذاشتم لطفا دانلود کنید[گل][لبخند]

سعید منصوری

با سلام عیاد بزرگ شعبانیه را به شما دوست پرتلاش و عزیز و خانواده محترمتان تبریک و شاد باش عرض میکنم[گل][لبخند]